Festival and conference program

The play conference «Playable Cities» 2018 consists of 4 plenary presentations as well as parallel inputs and outdoor workshops.

From the parallel sessions and external workshops, select 3 for each time window and register for it. Pro Juventute will make the final allocation per time slot. You will find out on site for which sessions/external workshops you have been assigned. Please bring adequate clothing for the outdoor workshops.
The parallel sessions and external workshops are not translated simultaneously and are therefore only held in the languages listed (Germ./French/Engl.). The plenary presentations will be translated simultaneously and can therefore be followed in German, French and English.

Conference program on Friday, 25 May 2018

  • 09.00 – 10.00: Admission and Café
  • 10.00 – 10.30: Welcome

  • 10.40 – 11.00: Initial presentation
    The importance of play for future-oriented urban design

    Speaker: Bernhard Hanel, founder and artistic director of KuKuk GmbH

  • 11.10 – 11.40: Plenary presentation 1
    Challenges for the city in the future
    Speaker: Christine Seidler, Institute for Urban Development and Infrastructure, Bern University of Applied Sciences – Architecture

  • 11.45 – 12.15: Plenary presentation 2
    Play as a method in the district or urban development process

    Speaker: Reto Stäheli, Institute of Sociocultural Development, Lucerne University of Applied Sciences and Arts – Social Work

  • 12.15 – 12.30: Questions and Organisation
  • 12.30 – 14.00: Lunch

14.00 – 15.15: Parallel Sessions (RE-) and external Workshops (WS-) Round 1

14.00 – 15.15: Parallel Sessions (RE-) and external Workshops (WS-) Round 1
  • RE-A1: Spiel- und Lebensräume planen (Germ./French)
    Input: Spiel- und Pausenplatzkonzept» – Den öffentlichen Raum planen, für Bewegung, Spiel und Begegnung (Germ.)
    Speaker: Nicola Roggo, Institut für Raumplanung, Hochschule Rapperswil
    Input: Aménager des aires de jeux temporaires pour redonner l’espace public aux habitants (French)
    Speaker: Camille Bernier, Urbaniste, Ville de Nyon
    Input: fribourg (ou)vert (French)
    Speaker: Anne-Sophie Delamadeleine, Géographe-urbaniste, Ville de Fribourg

  • RE-A2: Playing with strangers (Engl.)
    Input: Designing for playful new encounters
    Speakers: Rob Mitchell, social interaction design University of Southern Denmark, Kolding and Mathias Poulsen, Play Consultant, Play Activist, Curator of Counterplay, a Play Festival in Aarhus Denmark

  • RE-A3: Spiel als Katalysator für Quartierentwicklungsprozesse (Germ./French)
    Input: Mehr als spielen – Quartierentwicklung als Teil der offenen Arbeit mit Kindern (Germ.)
    Speaker: Mathias Gunsch, Chinderchübu, Dachverband offene Arbeit mit Kindern
    Input: L’accueil libre en terrains d’aventures et jardins Robinson à Genève (French)
    Speaker: Nicole Hausser, Animatrice socioculturelle, Jardin D’aventures de Plan-les-Ouates

  • RE-A4: Intergenerationelles Spielen (Germ.)
    Input: Intergenerationelles Spielen und Bewegen als Ziel der Stadtentwicklung
    Speaker: Dirk Shelhorn, Landschaftsarchitekt, Beirat im Deutschen Kinderhilfswerk
    Input: Spielen Spiel und Spass für alle Generationen
    Speaker: Debora Wick, Stiftung Ho-ppla

  • WS-A5: Spatial development in real time (Engl./Germ./French)
    The game "Spatial Development in real time" aims to simulate a comprehensive approach and steps, which have to be taken into account in order to develop, build up and operate a creative building and play offer. In the simulation game, the topic of interdisciplinary  knowledge is not only discussed, but experienced. Planning, communication, architecture, and construction  is carried out by the participants themselves. With the assistance of a pool of experts on various topics.
    Workshop Moderation: Marion Ebert, founder and project management of the city Biel children’s site [mini-town designed by children in Biel], and Pascal Riedo, Team leader of QuartierInfo Bözingen of the city Biel and coProject Leader Educational Landscape Biel Bözingen

  • WS-A6: Wo ist die Stadt dein Spielraum? Die App #stadtsache macht den Blick von Kindern und Jugendlichen auf die gebaute Umwelt sichtbar (Germ.)
    Wie kann ich die App #stadtsache für meine Gruppe nutzen? Welche technischen Voraussetzungen müssen erfüllt werden? Diese und viele weitere Fragen werden innerhalb des Praxisprojekts beantwortet. Nach einem ersten Kennenlernen der Funktionen der App testen wir #stadtsache selbst aus und entwerfen anschliessend gemeinsam einen beispielhaften Projekttag zum Thema «Spielraum». Dazu gibt es praktische Leitfäden für die eigene Projektentwicklung mit weiterführenden Infos zu den Themen Partizipation, Didaktik und Präsentation der Ergebnisse.
    Workshop Moderation: Anke M. Leitzgen, Bildungsjournalistin und Lerndesignerin, Autorin von «Entdecke deine Stadt»

  • WS-A7: Playful approach to creative technologies in public space (Engl.)
    Using our Open Citizens co-creation cards and a variety of recycled and repurposed craft materials we will work with Spielfestival attendees to imagine and prototype their own playable interventions for their city. The workshop demonstrates the postdigital method, by which participants focus on the human rather than the technical when designing with creative tech.
    Workshop Moderation: Dom Breadmore, Director of Ludic Rooms

  • WS-A8: Partizipativ Spielräume schaffen am Beispiel Biel (Germ.)
    Exkursion: Besichtigung des Quartierspielplatzes Bergfeldweg: In einem Pilotprojekt und mit Unterstützung der Fachstelle SpielRaum wurde der öffentliche Quartierspielplatz Bergfeldweg unter Einbezug der Quartierbevölkerung geplant, gebaut und eingeweiht. Die breit aufgestellte abteilungsübergreifenden Zusammenarbeit (Quartierarbeit, Bauverwaltung, Integrationsfachstelle, Fachstelle für Ökologie, Altersfachstelle usw.), der regelmässige und niederschwellige Einbezug der Anwohnenden, Kinder, Eltern usw. sowie u.a. die Verwendung von Recycling-Baumaterial, welches der Stadt Biel zur Verfügung stand, zeichnete den Prozess besonders aus.
    Workshop Moderation: Fachstelle SpielRaum, Dres Hubacher

15.45 – 17.00: Parallel Sessions (RE-) and external Workshops (WS-) Round 2

15.45 – 17.00: Parallel Sessions (RE-) and external Workshops (WS-) Round 2
  • RE-B1: Spiel- und Lebensräume planen (Germ./French)
    Input: Spiel- und Pausenplatzkonzept» – Den öffentlichen Raum planen, für Bewegung, Spiel und Begegnung (Germ.)
    Speaker: Nicola Roggo, Institut für Raumplanung, Hochschule Rapperswil
    Input: Aménager des aires de jeux temporaires pour redonner l’espace public aux habitants (French)
    Speaker: Camille Bernier, Urbaniste, Ville de Nyon
    Input: fribourg (ou)vert (French)
    Speaker: Anne-Sophie Delamadeleine, Géographe-urbaniste, Ville de Fribourg

  • RE-B2: Playing with strangers (Engl.)
    Input: Designing for playful new encounters
    Speakers: Rob Mitchell, social interaction design University of Southern Denmark, Kolding and Mathias Poulsen, Play Consultant, Play Activist, Curator of Counterplay, a Play Festival in Aarhus Denmark

  • RE-B3: Bespielbare Strassen und Wege (Germ.)
    Input: Asphaltkino
    Speaker: Menel Rachdi, Künstler
    Input: Strassenspiel – Temporäre Spielstrasse
    Speaker: Jürgen Brodbeck, Dipl.-Ing. Landschaftsplanung/Städtebau, Moderator für Beteiligungsprozesse, BPLAN-Bremen

  • RE-B4: Spielen im Wohnumfeld (Germ.)
    Input: Belebung ermöglicht Begegnung – Pro Juventute MitSpielplatz
    Speaker: Jacqueline Zimmermann, Pro Juventute Kanton Bern
    Input: Kinderfreundliche Wohnumfelder
    Speaker: Anne Wegmüller, Fachstelle SpielRaum

  • WS-B5: Spatial development in real time (Engl./Germ./French)
    The game "Spatial Development in real time" aims to simulate a comprehensive approach and steps, which have to be taken into account in order to develop, build up and operate a creative building and play offer. In the simulation game, the topic of interdisciplinary  knowledge is not only discussed, but experienced. Planning, communication, architecture, and construction  is carried out by the participants themselves. With the assistance of a pool of experts on various topics.
    Workshop Moderation: Marion Ebert, founder and project management of the city Biel children’s site [mini-town designed by children in Biel], and Pascal Riedo, Team leader of QuartierInfo Bözingen of the city Biel and coProject Leader Educational Landscape Biel Bözingen

  • WS-B6: Wo ist die Stadt dein Spielraum? Die App #stadtsache macht den Blick von Kindern und Jugendlichen auf die gebaute Umwelt sichtbar (Germ.)
    Wie kann ich die App #stadtsache für meine Gruppe nutzen? Welche technischen Voraussetzungen müssen erfüllt werden? Diese und viele weitere Fragen werden innerhalb des Praxisprojekts beantwortet. Nach einem ersten Kennenlernen der Funktionen der App testen wir #stadtsache selbst aus und entwerfen anschliessend gemeinsam einen beispielhaften Projekttag zum Thema «Spielraum». Dazu gibt es praktische Leitfäden für die eigene Projektentwicklung mit weiterführenden Infos zu den Themen Partizipation, Didaktik und Präsentation der Ergebnisse.
    Workshop Moderation: Anke M. Leitzgen, Bildungsjournalistin und Lerndesignerin, Autorin von «Entdecke deine Stadt»

  • WS-B7: Playful approach to creative technologies in public space (Engl.)
    Using our Open Citizens co-creation cards and a variety of recycled and repurposed craft materials we will work with Spielfestival attendees to imagine and prototype their own playable interventions for their city. The workshop demonstrates the postdigital method, by which participants focus on the human rather than the technical when designing with creative tech.
    Workshop Moderation: Dom Breadmore, Director of Ludic Rooms

  • WS-B8: Parallel Playground (Engl./Germ.)
    In connection to their talk on creating a playground for introvert play, a secret club invites participants to add a parallel universe to an existing, conventional playground, creating a place for play that is driven by stories, curiosity and treasure hunting, as well as physical activity. In this workshop you not be playing actively, but rather learn ways to design playful, experiences for others. Please bring a small, worthless, but interesting object with you.
    Workshop Moderation: Künstlerkollektiv «Ein geheimer Klub»; Annabelle Nielsen, llustratorin, Künstlerin und Kenn Munk, Grafik designer, Dänemark

  

  • 17.00 – 17.15: End and Organisation
  • 17.15 – 18.30: Aperitiv

  • 18.30 – 20.15: Abendveranstaltung von der Fachstelle SpielRaum in Zusammenarbeit mit Pro Juventute Schweiz: Virtuelle Räume versus freies Draussenspiel (Germ.)
    Ist Medienkonsum der heutigen Kinder einen Fluch oder Segen für die Spielqualität von Kindern? Was brauchen Kinder, damit sie regelmässig draussen spielen? Was müssen Eltern beachten? Kann der Einsatz von neuen Medien die Entstehung kinderfreundlichen und bedarfsgerechten Aussenräumen fördern?
    Speakers: Christiane Richard Elsner, ABA Fachverband, Draussenkinder, neue Medien und Draussenspiel und Anke Leitzgen, Journailistin und Autorin, Entwicklerin von Stadtsache

Conference program on Saturday, 26 May 2018

  • 08.30 – 09.00: Café
  • 09.00 – 09.10: Welcome

  • 09.10 – 09.40: Plenary presentation 3
    Open Citizens: Playing for change in the postdigital city

    Speaker: Dom Breadmore, Creative Director of Ludic Rooms, a postdigital arts organisation led by a collaborative approach and a passion for creative technology.

09.45 – 11.00: Parallel Sessions (RE-) and external Workshops (WS-) Round 3

09.45 – 11.00: Parallel Sessions (RE-) and external Workshops (WS-) Round 3
  • RE-C1: Spielen und Kunst (Germ.)
    Input: Belebte öffentliche Räume durch Spielskulptur: Kunst und Generationenspielgerät
    Speakers: Stephan Oetiker, Geschäftsleitung von BURRI public elements und Norbert Roztocki, Künstler und Gründer von moveArt
    Input: Das Spielerische in allem entdecken: Künstlerkollektiv «Ein geheimer Klub»
    Speakers: : Annabelle Nielsen, llustratorin, Künstlerin und Kenn Munk, Grafik designer, Dänemark

  • RE-C2: Children’s right to play outside (Engl.)
    Input: Towards retrieving children's right to play independently in the UK
    Speaker: Ellen Weaver, Rechtsanwältin und Rechtsforscherin 
    Input: Truly inclusive cities and play areas for all ages and abilities?
    Speaker: Jeanette Fich Jespersen, Leiterin des KOMPAN Play Institute

  • RE-C3: Architecture et chantiers ludiques (French)
    Input: La puissance du jeu: Collectif OLGa
    Speakers: Jade Rudler et Alice Chénais, Architectes EPFL
    Input: Label-Vie
    Speaker: Jean Larvego, Association Label-Vie

  • WS-C4: Spatial development in real time (Engl./Germ./French)
    The game "Spatial Development in real time" aims to simulate a comprehensive approach and steps, which have to be taken into account in order to develop, build up and operate a creative building and play offer. In the simulation game, the topic of interdisciplinary  knowledge is not only discussed, but experienced. Planning, communication, architecture, and construction is carried out by the participants themselves. With the assistance of a pool of experts on various topics.
    Workshop Moderation: Marion Ebert, founder and project management of the city Biel children’s site [mini-town designed by children in Biel], and Pascal Riedo, Team leader of QuartierInfo Bözingen of the city Biel and coProject Leader Educational Landscape Biel Bözingen

  • WS-C5: Explore the wild side of the city and develop a smartphone guide with playable places for children (Enlg. /Germ./French)
    Participants of this workshop learn in a first part how to search for wild and undiscovered places in a larger neighbourhood and to evaluate and map them according to criteria of playability via smartphone app. In a second part, these playable places can be converted into a game course and in a third part, the courses can be opened and tested for interested parties.
    Workshop Moderation: Dipl. Geogr. Christian Sailer, ETH Zürich, Geoinformation Engineering

  • WS-C7: Insel Tuwas – Abenteuer Partizipation (Germ.)
    Workshop Moderation:
    Jacqueline Zimmermann, Pro Juventute Kanton Bern

  

  • 11.30 – 12.00: Plenary presentation 4
    Play Space begins in the Mind: Playgrounds as an Indicator of Society

    Speaker: Darjiana Hahn, cultural scientist

  • 12.00 – 13.30: Lunch (Foodtruck)

13.30 – 14.45: Parallel Sessions (RE-) and external Workshops (WS-) Round 4

13.30 – 14.45: Parallel Sessions (RE-) and external Workshops (WS-) Round 4
  • RE-D1: Bündnis Recht auf Spiel (Germ.)
    Input: Aktivitäten des Bündnis Recht auf Spiel
    Speakers: Claudia Neumann, Bereichsleiterin Kinder- und Jugendbeteiligung, Referentin Spiel und Bewegung, Deutsches Kinderhilfswerk, Prof. Dr. Peter Höfflin, Prof. für Soziologie und empirische Sozialforschung, Evangelische Hochschule Ludwigsburg, Gerd Knecht, Gründungsmitglied und langjähriger Vorstand der BAG Spielmobile

  • RE-D2: Children’s right to play outside (Engl.)
    Input: Towards retrieving children's right to play independently in the UK
    Speaker: Ellen Weaver, Rechtsanwältin und Rechtsforscherin 
    Input: Truly inclusive cities and play areas for all ages and abilities?
    Speaker: Jeanette Fich Jespersen, Leiterin des KOMPAN Play Institute

  • RE-D3: Architecture et chantiers ludiques (French)
    Input: La puissance du jeu: Collectif OLGa
    Speakers: Jade Rudler et Alice Chénais, Architectes EPFL
    Input: Label-Vie
    Speaker: Jean Larvego, Association Label-Vie

  • WS-D4: Spatial development in real time (Engl./Germ./French)
    The game "Spatial Development in real time" aims to simulate a comprehensive approach and steps, which have to be taken into account in order to develop, build up and operate a creative building and play offer. In the simulation game, the topic of interdisciplinary  knowledge is not only discussed, but experienced. Planning, communication, architecture, and construction  is carried out by the participants themselves. With the assistance of a pool of experts on various topics.
    Workshop Moderation: Marion Ebert, founder and project management of the city Biel children’s site [mini-town designed by children in Biel], and Pascal Riedo, Team leader of QuartierInfo Bözingen of the city Biel and coProject Leader Educational Landscape Biel Bözingen

  • WS-D5: Explore the wild side of the city and develop a smartphone guide with playable places for children (Engl./Germ./French)
    Participants of this workshop learn in a first part how to search for wild and undiscovered places in a larger neighbourhood and to evaluate and map them according to criteria of playability via smartphone app. In a second part, these playable places can be converted into a game course and in a third part, the courses can be opened and tested for interested parties.
    Workshop Moderation: Dipl. Geogr. Christian Sailer, ETH Zürich, Geoinformation Engineering

  • WS-D6: Parallel Playground (Engl./Germ.)
    In connection to their talk on creating a playground for introvert play, a secret club invites participants to add a parallel universe to an existing, conventional playground, creating a place for play that is driven by stories, curiosity and treasure hunting, as well as physical activity. In this workshop you not be playing actively, but rather learn ways to design playful, experiences for others. Please bring a small, worthless, but interesting object with you.
    Workshop Moderation: Künstlerkollektiv «Ein geheimer Klub»; Annabelle Nielsen, llustratorin, Künstlerin und Kenn Munk, Grafik designer, Dänemark

  

  • 14.50 – 15.10: Impressions of the conference, transition to Play Action on Esplanade

  • 15.10 – 17.00: Playable Esplanade
    Spatial development in real time, children's construction site with building and water features, Paint the City Sky with Bubbles by Monsieur Bart, SpielMobil Bayreuth with architecture made of bamboo, play sculptures by MoveArt, a secret club and Maison de Quartier de Lillebulles, play and fun equipment by Kompan and much more!

  • 17.00: End of the conference
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Finanzkompetenz-Förderung bei Kindern und Jugendlichen

Kinder und Jugendliche lernen den bewussten Umgang mit Geld und Konsum und erarbeiten sich nachhaltige Finanzkompetenz.

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